Моя країна - Україна

Моя країна - Україна

Шкільні конкурси та олімпіади


Олімпіадні завдання  з української мови та літератури

5 клас
І етап

         1.Записати розрізнені речення, з яких треба скласти, переставляючи їх місцями, текст „Жайворонок“:
Тоді   пташка падала тихо вниз й натягала другу струну. Це було прекрасно. Струна тремтіла й гучала. Сіра маленька пташка низько висіла над полем. Єднала небо з землею і грала на струнах симфонію поля. Тріпала крильцями часто й тягнула вгору невидиму струну.
         У першому реченні підкреслити всі члени речення. (10 балів ).

   2. Записати у транскрипції слова: опоряджую, сяють. (4 бали ).

3.. Записати слова у дві колонки: 1) з м’яким знаком; 2) з апострофом.
Порт … єра, миш … як, ад … ютант,   комп … ютер, ател … є, інтер … єр, грил … яж ( особливий вид цукерок), В … єтнам, імпул …с, кар … єра, Н … ю-Йорк. (6 балів ).

  4. Скласти і записати із слів прислів’я.
а) Хліба, а, слово, на, бережи, обід, на, відповідь.
б) Не, горобець, випустиш, слово, спіймаєш, не. ( 3 бали ).

   5.Слова записати в колонку  за алфавітом: гончар, відомий, вечір, вечорниці, годинник, вигляд, горобина, відносини, городній, відгомін.
З останніх букв скласти вислів. ( 7 балів ).


6.Написати твір – мініатюру на тему: « Моє улюблене свято»


6 клас українська мова і література

1. Запишіть подані сполуки у формі звертання. Якщо існують варіанти, запишіть  їх.
Добродій Павлюк, пані Ірина, колега Роман, товариш полковник, панна Олена.

2. До кожного з наведених фразеологізмів доберіть синонім.
   Бити байдики, нам’яти боки, пустити пил в очі, хоч картину малюй, як п’яте колесо до воза, як по маслу.

3. Відредагуйте речення.
    Письменник зробив дарчу надпис на книзі. Чудовий осінній день вражали нас своєю чудесністю.

4. Подані числівники запишіть у називному, давальному, орудному відмінках.
    8, 60, 245.

5. Напишіть твір-мініатюру на одну із тем.
    Найкращий спогад. Улюблені квіти.

6. Дати художню характеристику вірша Т.Г. Шевченка “Закувала зозулечка”
 Закувала зозуленька
 В зеленому гаї,
Заплакала дівчинонька –
Дружини немає.
А дівочі літа молодії,
Веселії літа,
Як квіточки за водою,
Пливуть з цього світа.
Якби були батько, мати
Та були б багаті,
Було б кому полюбити,
Було б кому взяти.
А то нема, сиротою
Отак і загину,
Дівуючи в самотині,
Де-небудь під тином.
                             

ІІ варіант

1. Запишіть подані сполуки у формі звертання. Якщо існують варіанти, запишіть      їх.
Пані Катерина, добродій Васюк, товариш майор, панна Марина, колега Степан.

2. До кожного з наведених фразеологізмів доберіть синонім.
    Викидати на вітер, холоне в жилах, між двох вогнів, накивати п’ятами, розбити глека, куди ворон кісток не занесе.

3. Відредагуйте речення.
    Квіти вражали барвистістю  веселкових барв. Учні швидко розбіглися по своїм місцям, розпочався урок.

4. Подані числівники запишіть у називному, давальному, орудному відмінках.
    7, 50, 365.

5. Напишіть твір-мініатюру на одну із тем.
    Барви осені. Цікава екскурсія.

6. Дати художню характеристику вірша Т.Г. Шевченка “Закувала зозулечка”
     Закувала зозуленька
     В зеленому гаї,
Заплакала дівчинонька –
Дружини немає.
А дівочі літа молодії,
Веселії літа,
Як квіточки за водою,
Пливуть з цього світа.
Якби були батько, мати
Та були б багаті,
Було б кому полюбити,
Було б кому взяти.
А то нема, сиротою
Отак і загину,
Дівуючи в самотині,
Де-небудь під тином.



8 КЛАС
Завдання на олімпіаду з української мови та літератури
І етап
І.   Виконай тестові завдання


1. Познач рядок, у якому слова  не утворюють синонімічного ряду:

А різнобарвний, розмаїтий, веселковий, багатоколірний
Б сталий, постійний, стабільний, непорушний
В солідний, імпозантний, респектабельний, сановитий
Г хвилястий, бурунистий, баламутний, брижуватий

2. Познач рядок, у якому значення фразеологізму визначене неправильно:

А тонко прясти – лукавити, хитрувати
Б на голову вилізти – зухвало себе поводити
В тримати в чорному тілі –  часто  бруднити
Г нагріти місце – надовго вигідно влаштуватися

3. Познач рядок, у всіх словах якого спрощення відбивається на письмі:

А захисний, об’їз..ний, шіс..надцятий, тижневий
Б облас..ний, улес..ливий, надшвидкіс..ний, щас..ливий
В безжаліс..ний, протес..ний, корис..ний, совіс..ний
Г радіс..ний, зловіс..ний, балас..ний, ненавис..ний

4. Познач  рядок, у якому в усіх словах треба поставити мякий знак:

А  різ..бяр,  наймен..ший, він..єтка, співаєт..ся
Б  хлопец.., сяд.., навчаєш..ся, пал..ці
В  сіл.., пишет..ся, всер..йоз, учител..чин
Г десят.., міс..кий, кіл..це, яблун..ці

5. Познач рядок, у якому всі слова пишуть разом:

А Сухо/путний,  жовто/гарячий, прадавньо/міфічний, давньо/руський
Б диво/вижний, західно/європейський, синьо/жовтий, пухнасто/хвостий
В  загально/український, прудко/крилий, мовно/стилістичний, інженерно/технічний
Г біло/сніжний, народно/пісенний, мовно/літературний, дерево/обробний

6. Познач  рядок, у якому всі іншомовні слова пишуть із  літерою і:

А кашем..р, есенц..я, л..таври, коп…райт
Б б..омаса, еп..граф,  Афрод..та, бар..када
В граф..ка, кор…андр, тр..лер, х..т-парад
Г короз..я, лог..ка, тр..умф, хул..ган

ІІ Визначте  речення, що містять вставні слова (розділові знаки знято):

А Що таке по-вашому життя? (М.Стельмах).
Б На щастя і любов я маю право (Л.Горлач).
В Щось насправді чудне відбулося (М.Олексенко).
Г Хтось на радість людям викопав криницю (Д.Луценко).
Д Ніде здається такої краси не бачив (О.Гончар).

ІІІ.  Підкресліть речення з однорідними означеннями (розділові знаки знято):

А Працею  людина і сильна  й красива (О.Гончар).
Б Ми хоч бідні але чесні (М.Коцюбинський).
В Тонка і ніжна сильна і мужня річ гідність людської особистості (В.Сухомлинський).
Г А людина  вмістилище вічне одночасно і доброго й злого (М.Карпенко).
Д Треба нам людей хоробрих сміливих гордих і палких (І.Франко).

ІУ.Перепишіть речення, опускаючи дужки
 А Що березня дев’ятого (Ш,ш)евченків день народження, ми добре пам’ятаємо іще з дитячих літ (Д.Білоус).
Б Праця – альфа і омега (Г.г)грінченкового життя, його найбільша втіха (А.Погрібний).
В Коли з’являвся (А,а)ндерсенівський хлопчик і вигукував: “Король голий!” – його ніхто не слухав і не схвалював (Є.Сверстюк).
Г Я про (Т,т)анталові чув муки, немає мук над них, мабуть  (П.Куліш).
Д Мудрий, як (С,с)оломонові штани (Народна творчість).


І  Виконайте тестові завдання

1. Марусі Чурай приписують авторство пісні
А «Віють вітри, віють буйні»
Б «Максим козак Залізняк»
В «Та ой як крикнув же козак Сірко»
Г «Зажурилась Україна»

2. Речитативом виконують народні
А пісні
Б балади
В думи
Г коломийки

3. Важливу роль у композиції думи «Маруся Богуславка» відіграє спогад головної героїні про велике християнське свято
А Різдво
Б Водохреще
В Великдень
Г Трійцю
Г алегорію

4. Хрест у поемі «Іван Вишенський» символізує
А повірника в дні смутку, оборону від спокуси і підпору в скону час
Б життя земного образ ясний, тихий та принадний
В тверду, незламну віру
Г великий Божий дух

       ІІ  Встановіть відповідність

 Термін
Визначення

1        балада
2        народна дума
3        історична пісня
4        козацька пісня


А  великий народний віршований твір героїчного змісту, який виконують речитативом у супроводі кобзи, бандури чи ліри
Б  народний віршований твір, у якому оспівано героїзм захисників рідної землі, мотив прощання з родиною та героїчної загибелі козака
В  оповідна поезія, у якій узагальнено історичний досвід народу в яскравих художніх образах, яким властива масштабність
Г  віршований твір казково-фантастичного, легендарно-історичного чи героїчного змісту з драматично напруженим сюжетом і сумним звучанням
Д  народний ліро-епічний твір про важливі історичні події та конкретних історичних осіб
1

2

3

4


5.. Установи відповідність

Назва пісні
Мотив

1 «Чи не той то хміль»
2 «Ой Морозе, Морозенку»
3 «За Сибіром сонце сходить»
4 «Та ой як крикнув же козак Сірко»


А  походу українських козаків проти татар
Б  народного месника, який грабував багатих і наділяв бідних
В  загибелі в страшних тортурах козака-ватажка
Г  поневолення українського народу ордою
Ґ  перемоги козацького війська над грізним сорокатисячним військом

1

2

3

4


6. Установи відповідність
Назва твору
Мотив

1 «Ви щасливі, пречистії зорі»
2 «Давня казка»
3 «Давня весна»
4 «Хотіла б я піснею стати…»     

А  захоплення красою природи
Б  утрата віри в справедливість
В  прагнення до ідеалу
Г  окриленості й вільного життєвого польоту
Ґ  духовність у суспільстві

1

2

3

4










Немає коментарів:

Дописати коментар