Моя країна - Україна

Моя країна - Україна

неділю, 26 жовтня 2014 р.

Конспект уроку В. Симоненко " Цар Плаксій та Лоскотон"


Тема: В.Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон» 

Мета: дати поняття про віршовану мову; навчити визначати основні риси характеру дійових осіб твору, аналізувати їхню поведінку; виділяти основні епізоди; розвивати навички висловлення особистого ставлення до зображуваного, проведення аналогії із сучасним життям.

Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь і навичок.
Обладнання: портрет письменника, учнівські ілюстрації до казки, таблиці, стенди « Віршована мова»
Теорія літератури: віршована мова, ритм, рима, промовляючи імена героїв та інші власні імена.


ХІД УРОКУ

І.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Повідомлення теми й мети уроку.

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перевірка домашнього завдання
1)Зачитування й переказ улюблених уривків з казки В.Симоненка «Цар
Плаксій та Лоскотон». (слайд )
2)Огляд учнівських ілюстрацій.
3)Зачитати імена героїв казки та власні географічні назви, зробити висновок.
( ці власні назви «промовляють» відповідно до теми й задуму автора,
підкреслюють риси характеру своїх носіїв; протиставляються позиції героїв: Плаксій – Лоскотон)

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ТА ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК.
1. Вступне слово вчителя.
Ви, напевне, звернули увагу на те, що казка В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон» відрізняється від вивчених нами літературних казок навіть за формою ( попередні рядки написані прозою, а ця – віршована казка). З’ясуємо, що ж таке віршована мова та що її характеризує.
У віршованій мові є : ритм – правильне чергування наголошених і ненаголошених складів; рима- співзвучні закінчення в кінці рядків.
( запис визначень до літературознавчого словничка)
2. Практична робота
Підтвердимо наші теоретичні знання на практиці.
Поділимо перші чотири рядки казки на склади, поставимо наголос і накреслимо схему, позначивши наголошені склади рисочко (-), а ненаголошені – дужкою ( ).



Там, де го ри і до ли ни,
Де, гу ля є віт ро вій, -
Там цві те кра са - кра ї на
З див ним ім’ ям Сльо зо лий.






Отже, переважно чергуються наголошений склад із ненаголошеним, що створює відповідний ритм. Випишемо останні слова з перших рядків казки:
… долини,
… вітровій, -
… країна
… Сльозовий.
І далі:
…тій
… Плаксій
…бочка
…кавуни
…дочки
…сини

Закінчення співзвучні, отже , тут наявна рима.
Рими бувають різні: точні й неточні; суміжні, перехресні, кінцеві; чоловічі, жіночі тощо. Але про це ви дізнаєтеся пізніше.
3. Єврестична бесіда (слайд)
- Назвіть головних героїв казки. Які між ними сосунки?
(Цар Плаксій і Лосктон; їх образи протиставляються)
-Порівняймо їх портрети

Плаксій
Лоскотон
Голова його мов бочка,
Очі – ніби кавуни
І була накидка страх
В Лоскотна на плечах
Лоскотливі мав він вуса
І м’якенькі, наче пух
І м’яке волосся русе
Розписалося до вух.

-Як у цих портретах виявляється авторське ставлення до героїв?
(Плаксія автора не любить, зображує непривабливу, потворну зовнішність; Лоскотна любить, захоплюється ним, малює привабливу зовнішність)
-Порівняймо характери героїв(див.табл.)
-Зробіть висновки щодо характерів героїв, їхніх вчинків.
(Цар Плаксій злий, жорстокий, песиміст, знущається з людей своєї країни; народ живе бідно і не любить свого володаря.
Лоскотон – добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому життя. Його люблять люди, переховують від охоронців. А коли він потрапляє до в’язниці - визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата).
4.Висновки.
Автор засуджує жорстокість, зло , песимістичний світогляд й схвалює, підносить добро та оптимістичний погляд на життя.
Плаксій
Лоскотон
Цар Плаксій велів сердито:
«Хай із нами день при дні
Плачуть всі в країні діти,
Бо сміятись і радити,
У моєму царстві – НІ!

Хто всміхнеться – в часі тім
Я того негайно з’їм!»

***
Цар любив, як плачуть діти,
Бо любив їх сльози пити.

Ми тепер встанови скрізь
Віковічне царство сліз!»

***
Ой, була ж тоді потіха –
Цар Плаксій помер від сміху!

… Зневажаючи закон,
Жив у мандрах і митарстві
Добрий дядько Лоскотон.

***

Мав він вдачу теплу й щиру
Ще й лукавинку в очах

***
Він як прийде, залоскоче,
То сміється хто й не хоче.
Тільки де він появився,
Зразу плач там припинився.

***

Охоронці злих законів,
Полювали по хатах

Але дядько Лоскотон
Не боявся цих заслон

Лоскотона скрізь нема,
Бо його завжди і всюди
Од ловців ховали люди
Опівночі Лоскотон,
Коли всіх колише сон
Йшов собі в бідняцькі хати
Їхніх діток розважати.
***
А вночі йшли до в’язниці
Батраки й робітники
Щоб звільнити із темниці
Лоскотна навіки.

***
Рознесли всі перепони,
Гнули грати , мов прути:
- Гей, веселий Лоскотне,
Це прийшли твої брати!
Йди до нас , веселий брате,
В нашу здружену сім’ю!






IV.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Наша Марійка теж захопилась віршуванням
1)Доберіть слова із довідки в риму: (слайд)

Три царівни теж навтьоки
У чотири бігли…

Кровопивці – сльозівці
Стали п’явками…

А макака-забіяка
З’їв себе …

Так веселий Лоскотон
Розвалив поганський …

Для довідки. Із переляку, трон, боки, ріці.

2)Згадайте слова з казки і доповніть словами з рядку синонімів
Став царя вік …
І Плаксій став…

Так сміявсь, - аж…
Аж від реготу…

Для довідки . Смішити, бити, хвалити, лоскотати; посміхатись, реготати, волати, брикати; заливався, умивався, причесався, купався; борюкався, качався, сміявся, ламався.
Відповідь: лоскотати, реготати, заливався, качався.
3)Придумайте рими до слів:
Вдача…( віддача, удача, задача, дача)
Пух...( дух, рух, мух, вух)
Сміх …(сніг, спіх, ліг, ніг)

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Всім підготуватися до бесіди з позакласного читання (взяти читацькі щоденники, підготувати презентацію улюбленої літературної казки, прочитати казку В.Симоненка «Подорож у країну Навпаки».
Скласти віршик про Плаксія та Лоскотна (або про плаксивих та веселих людей); описати аналогічну ситуацію в житті ( показати зв’язок казки із життям)(за вибором)

VI. ПІДСУМОК.


Немає коментарів:

Дописати коментар