Моя країна - Україна

Моя країна - Україна

понеділок, 24 листопада 2014 р.

Конспект уроку з української мови 5 клас





Тема:         Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні. Окличні речення. Розділові знаки в кінці речень. Пунктуаційна помилка та її умовне позначення. Культура мовлення. Інтонування розділових, питальних, спонукальних, а також окличних речень у вивчених стилях мовлення. Синонімічність простих речень різних видів.
Мета:
     поглибити та розвинути знання  учнів про види речень за метою висловлювання, закріпити навички постановки розділових знаків у кінці речень;
     розвивати вміння виразно читати;
          
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
     Виразно прочитайте уривок із вірша В. Сосюри. Яка його основ­на думка? Які розділові знаки стоять у кінці речень? Наведіть приклад речення, у кінці якого стояв би знак питання.
Омісячне сяйво і спів солов’я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря бриліантів, мова моя,
Це — мова моєї Вітчизни.
Яка у ній сила і кличе, й сія
Яка в ній мелодія лине
В натхнення хвилини!
О, мово моя, Душа голосна України!
Міні-диктант
1.Запишіть текст під диктування у формі діалогу. Які розділові знаки ви поставили в кінці речень? Чому?
—Що ж найперше стало вабить?
Є ж якась основина?
—Українська пісня, мабуть,—
Нею причарована!
Д. Білоус
IV.ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з підручником.
2.Прочитайте теоретичні відомості, розміщені в підручнику. З яким видом речення за метою висловлювання ми сьогодні ще не працювали?
Лінгвістичний аналіз
Прочитайте текст. Складіть план і запишіть його.
Перекажіть текст за планом.
Знайдіть у ньому спонукальне речення і випишіть його. Пояс­ніть розділові знаки в кінці кожного речення.
Надзвичайна мова наша є таємницею. У ній всі тони і відтінки, всіпереходи звуків від твердих до найніжніших... Дивуєшся дорогоцін­ності мови нашої: у ній що не звук, то подарунок, усе крупно, зерни­сто, як самі перла. І справді інше слово часом дорогоцінніше самої речі.
Пригадаймо такі слова, як «оксамит», «перла», «намисто», «руш­ник», «хустка», «знамено»... Кожне слово має свій сенс, свою красу. У мене особисто народжується велике почуття радості при згадці таких слів, як «світанок», «сонячний промінь», «весняний струмок», «голуба далечінь», «блакитна високість»... А скільки таких слів іс­нує, і за кожним — глибинна суть і краса!
У величезному мовному запасі вибрати потрібне
 слово — то ве­лике вміння, і, навпаки, якщо ви користуєтеся словом неточеним, то це, власне, те саме, коли б замість відточеного олівця на уроці малювання ви користувалися цвяхом (В. Сухомлинський).
V.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Самостійна робота
Дайте відповіді на запитання. Запишіть їх. Які речення у вас ви­йшли за метою висловлювання?
1. Хто перший побував у космосі? 2. Як звати твоїх дідусів і бабусь? 3. Куди впадає Дніпро? 4. Які твори українських компо­зиторів ти любиш?
Робота в парах
Розкажіть один одному коротку історію. Які речення ви вико­ристали?
Поставте запитання один одному. Які речення в цьому випадку ви використали?
Користуючись спонукальними реченнями, дайте поради та ре­комендації один одному.
Тренувальні та творчі вправи
Вправа 1
Замініть питальні речення на спонукальні. Запишіть їх. Під­кресліть граматичну основу.
1. Ти завдання виконав своєчасно? 2. Чи допомагаєш ти дома рід­ним? 3. Чи розробив ти режим підготовки уроків?
Вправа 2
Прочитайте текст у ролях. До якого стилю він відноситься? Визначте види речень за метою висловлювання. Прочитайте окличні речення. Поясніть розділові знаки в кінці речень.
У вашій домашній бібліотеці є «Кобзар»? Хто цю книжку най­частіше читає із членів вашої сім’ї?
«КОБЗАР»
Мартин кинувся до діда:
—Дідусю!
—Чого тобі?
—Пошийте мені постоли!
—Чому це такий поспіх?! — здивувався дід.
—Я завтра до школи йду! Мені вчителька книжку
дала — «Кобзар»!
—Вигадуєш! Цю книжку пани давно спалили.
—Їй-бо, правда.
Мартин розгорнув книжку і подав її дідові. Той кинув шкіру під лаву, витер об штани руки. Узяв книжку обома руками, підніс до старечих вуст і поцілував. Підвів голову, з очей його полилися сльози.
Мартин завмер. Він уперше бачить, як дід плаче.
—Давним-давно,— заговорив тихо дідусь,— ще коли я втік у бессарабські степи під панщини, думав, що стріну його (Шев­ченка), сердешного. А люди сказали, що піймали його жандарми і в солдати віддали (К. Гриб).
VI.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ І УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,
УМІНЬ І НАВИЧОК
Фронтальна бесіда
Які ви знаєте види речень за метою висловлювання? Наведіть приклади.
Якірозділовізнакиставимовкінцітакихречень?
Яквидиреченьзв’язанізістилямимовлення?
Бесіда
Що нового ви дізнались на уроці? Чого навчились?
Виконайте вправу за підручником.
Підберіть текст, у якому б зустрічались усі види речень за метою висловлювання і окличні речення.

Немає коментарів:

Дописати коментар